A Simson S51es motorkerékpárok gyártása 1981-ben kezdődött a kelet-németországi Suhl városában. Gyártásuk kisebb-nagyobb változtatásokkal egészen a gyár 2003as bezárásáig folytatódott, de a német újraegyesülés után már új név alatt futott, és modernizáltak egyes részegységeket, de a motorblokk, és a váz fő elemei a gyártás 81es indítása óta változatlanok maradtak. Kelet-Németországban a Simson motorkerékpárok ún. „könnyű motorkerékpároknak” számítottak, legnagyobb elérhető sebességük 2 személlyel 60km/h óra, de hazánkban segédmotorkerékpárként is forgalomba hozták. Ezek a példányok nem rendelkeztek utas szállítására alkalmas lábtartókkal, és a teljesítményüket is csökkentették a vezérlés módosításával, és a karburátorban és a kipufogóban elhelyezett fojtásokkal, így ezek maximálisan elérhető sebessége 45km/h volt.


Motorblokk: M531 / M541 típus

Működési elv: kétütemű Otto-motor

Hengerek száma: 1

Vezérlés: résvezérlés

Hengerfurat: 38mm

Dugattyúlöket: 44mm

Legnagyobb teljesítmény: 2,72kW (3,7LE) 5500 f/min

Legnagyobb forgató nyomaték: 5,0 Nm  4800 f/min

Tüzelőanyag fogyasztás: ~2.4l/100km

Sűrítési arány: 9.5:1

Kenés: keverékkenés 50:1

Hűtés: menetszél

Tengelykapcsoló: többtárcsás (4) olajfürdős, tányérrugóval, mechanikus kiemelő szerkezettel.

Váltószerkezet: 3 vagy 4 sebességes (később 5) mechanikus működtetésű vonóékes, fogaskerekes váltómű.

Motor felfüggesztése: 2 ponton, gumiágyazásban.


Henger anyaga: alumínium öntvény, bezsugorított szürkeöntvény futópersellyel.

Hengerfej anyaga: alumínium présöntvény (AlSi 9 Cu 1)

Dugattyú anyaga: kokilla öntvény (AlSi 20 CuNi)

Dugattyúgyűrűk száma: 2db

Hajtórúd kivitele és hossza: betétben edzett acél, 85mm

Forgattyús tengely kivitele: 3 részes, összesajtolva

Forgattyús ház kivitele: alumínium présöntvény, függőlegesen osztott.


Váltómű áttételei

3 sebességes szerkezetnél:

1. fokozat 1 : 4.40

2. fokozat 1 : 2.23

3. fokozat 1 : 1.55


alt


4. sebességes szerkezetnél:

1. fokozat 1 : 4.40

2. fokozat 1 : 2.50

3. fokozat 1 : 1.89

4. fokozat 1 : 1.55



Vázszerkezet, futómű

Váz: szimpla gerincváz, acélcsőből, két tartómerevítővel megszilárdítva.

Első futómű: 30mm-es szárakkal rendelkező, teleszkópvilla, hidraulikus lengéscsillapítás nélkül, de hidraulikus végütközés gátlóval. Rugóút 130mm.

Hátsó futómű: ellipszis keresztmetszetű acélcsőből készült lengővilla, oldalanként 1-1 db hidraulikus lengéscsillapítással ellátott rugóslábbal, rugóút 80mm.

Kerekek: Acél, illetve alumínium kerékabroncsok, hajlított fejű acél küllőkkel. Dobfékes kerékagyakkal. Kerékabroncs átmérő 16”, gumiabroncs mérete 2.75X16 (80/90-16)

Fékek: 125mm-es belső átmérővel rendelkező szimplex belső pofás dobfékek, mechanikus, bowdenes működtetéssel. Fékpofa szélessége 25mm, effektív súrlódó felület 46,2cm2.


Meghajtás

Primer: Forgattyústengelyről ferdefogazású fogaskerékkel hajtott kuplung szerkezet.

Áttétel 1 : 3.25

Szekunder áttétel: egyszeres görgőslánc, műanyag védőtokozásban, zsírkenéssel. Első lánckerék fogszáma 15, hátsó lánckerék fogszáma 34.


Villamos berendezések

Gyújtás: mechanikus megszakítós, vagy indukciós jeladóval és tirisztoros gyújtásmodullal rendelkező gyújtóberendezés. A megszakító üvegszállal erősített miramidból készült karos megszakító.

Megszakító érintkezők távolsága teljes nyitáskor: 0.4mm

Lendítőkerék: 6 db mágnessel rendelkező külső rotoros lendítőkerék. Tömege: ~1000g

Rögzítése a főtengelyen: 1:5 forgattyús tengely kúpon rögzül erőzáró kötéssel, de axiálisan egy 17-es kulcsnyílású M10X1-es menettel rendelkező anyacsavar is rögzíti rugós alátéttel ellátva. A lendkerék alatt egy ívesretesz is található, de ez csak pozícionálja a lendkereket, erőátvitelre nem képes.

Gyújtási időpont: 1.8mm–rel az FHP előtt.

Gyújtógyertya típusa: ZM 14 – 260 (Isolator Spezial) de kiváltható más típussal is, ami paramétereiben megegyezik. Gyertyaelektródák távolsága 0.4mm

Főfényszóró átmérője 136mm, szimmetrikus tompítottfény, 25/25W vagy 35/35W bajonettzáras bilux

Hangjelzés: egyenáramú jelzőkürt.

Irányjelző berendezés: Négylámpás berendezés, egyenként 21W teljesítménnyel.


Feltöltési mennyiségek:

Tüzelőanyagtartály térfogat: 8.7L, ebből 0.8L a tartalék.

Tűzelőanyagminőség: 86 oktános normálbenzin, kétütemű motorolaj hozzákeverésével.

Bejáratás idejére 1:33-as arányban, bejáratás után 1:50-es arányban.

Hajtómű: 400 ml motorolaj (15W-40)

Teleszkópszárak: 34cm2 hidraulika olaj száranként.


Méret és súlyadatok

Megengedett összsúly: 260kg

Üressúly: 75-84kg (felszereltségtől függően)

Hasznossúly: 176-184kg (felszereltségtől függően)

Hosszúság: 1890mm

Szélesség: 880mm (visszapillantó tükrökkel)

Magasság: 1195mm

Szabad magasság: 130mm

Tengelytáv: 1210mm

Legkisebb fordulókör átmérő: 3.25m


Fogyasztási diagram:



Simson M541 típusú motorblokk váltószerkezetének a bemutatása


Fokozatok száma: 4db

  1. fokozat: 1 : 4.40
  2. fokozat: 1 : 2.50
  3. fokozat: 1 : 1.89
  4. fokozat: 1 : 1.55


A váltó működtetése lábkapcsolóval történik.

Fokozatok kiosztása:

Üres állásból lefelé 1. fokozat, onnan felfelé kapcsolandó a 2. a 3. a 4. fokozat.


Működés

A váltó fő részei:

Kuplungtengely, lánckeréktengely, vonóéktengely, váltódob, csapágygolyók, fogaskerekek.

A kuplung tengely bordázott, a fokozatok hajtó kerekei ezen a tengelyen fixen rögzülnek. A lánckeréktengelyen el tudnak fordulni a fogaskerekek. A fogaskerekek reteszeléséről a vonóéktengely válla által kinyomott csapágygolyók gondoskodnak, melyek alakzáró kapcsolatot létesítenek a kihajtó tengely és a fogaskerekek között. A vonóéktengely pozicionálását szintén csapágygolyók végzik, melyeket egy zsinórrugó feszít bele kívűlről a vonóéktengelyen található hornyokba.

A vonóéktengely axiális mozgását egy dob palástján lévő spirál pályán mozgó 2 karú emelő biztosítja. A váltókar mozgatásával a kapcsolószerkezet forgásba hozza a váltódobot, melynek palástfelületén a spirál vezetőpálya található. A 2 karú emelő egyik vége rögzítve van a váltóházhoz, a másik vége pedig a vonóéktengelyhez kapcsolódik. A spirál pályának köszönhetően a váltódob forgó mozgása átalakul a vonóéktengely axiális mozgásává. A váltószerkezet beállítását a 2 karú emelő motorházhoz rögzített végénél kell elvégezni. Helyes beállítás esetén a vonóéktengely lánckerék oldali vége 46.6mm-re van a lánckeréktengely végétől.



A vonóékes, golyós reteszelésű váltószerkezet előnyei:

Olcsón gyártható, egyszerű szerkezet. A fogaskerekek egyszerű hengeres alakzatok, ellentétben más motorkerékpárok kapcsolóvillás szerkezetivel, ahol a fogaskerekek bonyolult alakzatok, kapcsolóvilla futópályákkal, és kapcsolókörmökkel.

A tengelyek közül is csak a kuplung (behajtó) tengelyen kell bordázatot készíteni, a lánckeréktengelyen (kihajtó) csak a rögzítő golyók furatainak elkészítéséhez van szükség marógépre, minden más művelet esztergagépen elvégezhető.

Előnye még ennek a típusú váltóműnek, hogy könnyedén fejleszthető, az aránylag egyszerűen előállítható fogaskerekeknek köszönhetően, könnyű sokféle áttételi aránnyal rendelkező fogaskerékpárt elkészíteni. A váltót, a gyártás 1981es indulásakor 3, és 4 sebességes változatban kezdték gyártani, de a 90es évek elején továbbfejlesztették 5 fokozatúvá.


Németországban kis szériában gyártottak egyéni vállalkozók („tuningcégek”) 6 fokozatú váltót is. Magyarországon is készült már 6 fokozatú váltó ebbe a típusú motorblokkba, de a túl kisméretű fokozat rögzítő golyók miatt a 6 fokozatú szerkezet nagyon szerviz igényes, hajlamos a meghibásodásra. 3, 4 és 5 sebességes változatban a golyók átmérője 7mm, a 6 sebességes változatban már csak 6mm. Mivel a golyók nyírásra vannak igénybevéve, ezért ez az átmérő csökkenés már kritikus, és hajlamosak a golyók összetörni. 6mm-es golyók esetén a golyók nyírt keresztmetszete a gyári méretnek csak a 73%-a.


A váltószerkezet hátrányai, gyakori hibái.

A váltó szerkezetben nagyon sok forgáspont található, melyeknek az elkopása és túlzott játéka a váltómű pontatlanságához vezet. Leggyakoribb hiba a rosszul beállított váltó, vagy a túlkopott alkatrészek miatt bekövetkező, a váltódobot axiálisan rögzítő 12mm-es zégergyűrű horonyból való kiugrása és leesése. Ekkor a váltószerkezet működésképtelenné válik. Gyakori hiba a váltókart alaphelyzetbe visszatérítő ollórugó eltörése, és a váltódobot forgató kilincsmű törése. A fentebb említett 6 fokozatú váltó hátránya sajnos a kevesebb fokozattal rendelkező szerkezeteknél is előfordulhat, de ennek általában a helytelen kezelés (túlerőltetés), a pontatlan pótalkatrészek használata, vagy egyszerűen a karbantartáshiány az oka.


„Nullrevízió”


Az ún. „nullrevízió” feladata, hogy az eladott járműveket átadásra alkalmassá tegyék. Ennek keretében ellenőrzik a futóművet, a fékrendszert, a karosszériát, és a villamos berendezéseket. Amennyiben hibát találnak, azt kijavítják. Az átadás előtti ellenőrzés során figyelni kell a csomagolás, szállítás során keletkezett kisebb sérülések meglétét is, és ha vannak, akkor javítani kell őket. A jármű átadásánál az átadónak tájékoztatni kell a vevőt a jármű funkcióiról, el kell magyaráznia a kezelőszervek működését, és tanácsokat kell adnia a karbantartáshoz, kezeléshez.


Simson S51 típusú motorkerékpárok garanciális időszakának ideje és tartalma


A Simson motorkerékpárokra a Mobil Jármű- és Alkatrész Kereskedelmi Vállalat 12 hónapig vagy 6000km-ig terjedő garanciát vállalt. A garancia időszak lejárta után 8 évig vállalta az alkatrész utánpótlás biztosítását.

A garancia időszakban 3 kötelező szervizre kellett a motorkerékpárokat elvinni. Az első szerviz a vásárlástól számított 1 hónapon belül volt esedékes. A 2. a vásárlás utáni 3. hónapban, a 3. átvizsgálás pedig a vásárlás utáni 9. hónapban.


Az első szerviz tartalma:

1. Előgyújtás és megszakítóhézag ellenőrzése, beállítása

2. Kormánycsapágy játékának ellenőrzése, beállítása

3. Porlasztó ellenőrzése, üresjárat beállítása

4. Láncfeszesség beállítása, kerekek egy nyomon futásának ellenőrzése

5. A vázon és a motorblokkon az kötőelemek ellenőrzése, ha szükséges utánhúzása

6. Benzincsap ellenőrzése, tisztítása

7. Próbajáratás, a fékműködés és a tengelykapcsoló játékának, sebességváltó működésének ellenőrzése, beállítása.

8. Olajcsere


A második szerviz tartalma:

1. Porlasztó tisztítása, beállítása

2. levegőszűrű tisztítása

3. Akkumulátort ellenőrizni, folyadékszint ellenőrzése (ha van)

4. Láncfeszesség ellenőrzése

5. Kerekek egy nyomon futásának beállítása

6. Kormánycsapágy játékának ellenőrzése, beállítása

7. Vázon, motorblokkon kötőelemek ellenőrzése, ha szükséges utánhúzása

8 .Kenési táblázat alapján a megfelelő pontok kenőanyaggal való ellátása

9. Próbajáratás, a fékműködés és a tengelykapcsoló játékának, sebességváltó működésének ellenőrzése, beállítása.

10. Olajszint ellenőrzése


A harmadik szerviz tartalma:

1. Olajcsere

2. Levegőszűrű tisztítása

3. Vázon, motorblokkon kötőelemek ellenőrzése, ha szükséges utánhúzása.

4.  Kenési táblázat alapján a megfelelő pontok kenőanyaggal való ellátása

5. Kipufogódob olajkoksztól való megtisztítása.

6. Porlasztó és tüzelőanyagcsap tisztítása

7. Megszakító hézag ellenőrzése, ha szükséges beállítása

8. Villamos berendezések ellenőrzése

9. Sebességmérő meghajtó spiráljának, és a bowden huzaloknak olajozása.

10. Próbajáratás, a fékműködés és a tengelykapcsoló játékának, sebességváltó működésének ellenőrzése, beállítása.


A garanciális időszak lejárta után a járművet az alábbi táblázat alapján kellett ápolni és karbantartani.